از ابتدای سال ۲۰۲۰ میلادی، دنیا با ویروسی مواجه شد به نام کرونا، که به طور رسمی از شهر ووهان از کشور چین آغاز شد و بعد از مدتی در کل دنیا شروع به همه گیر شدن کرد. در حال حاضر عده زیادی در دنیا به این ویروس مبتلا شده اند و با اینکه درصد بالایی از آن ها بهبود پیدا کرده اند، اما متأسفانه عده ای هم بر اثر ابتلا به بیماری کووید ۱۹ جان خود را از دست داده اند. با توجه به اینکه تا کنون داروی درمان قطعی این بیماری شناسایی نشده است و همچنین پروسه آزمایش و تولید واکسن هم به انتها نرسیده، کمی مقابله با این بیماری را برای جوامع سخت کرده است. بنابراین قصد داریم در این مطلب شما را با راههای مقابله با ویروس کرونا آشنا کنیم:

راههای مقابله با ویروس کرونا

۱-ابتدا باید این ویروس را بشناسیم. این ویروس از خانواده ویروس های سرماخوردگی است که عمدتاً دستگاه تنفسی را تهدید می کند و باعث عفونت در ریه می شود.

۲-با توجه به اینکه بیشترین آسیب از ویروس کرونا به دستگاه تنفسی وارد می شود، اولین راه حل سالم نگه داشتن ریه هاست. باید با تنفس عمیق و ورزش و تحرک، از عملکرد صحیح ریه های خود اطمینان پیدا کنیم. ثابت شده است که افراد سیگاری بیشتر در معرض ابتلای سخت به بیماری کرونا هستند. بنابراین لازم است که به صورت جدی به ترک سیگار فکر کنیم.

۳-تغذیه مناسب باعث تندرستی در هر حالتی است، و بدن سالم می تواند سریع تر و قویتر با بیماری ها مقابله کند. لازم است که حتماً از غذاهای حاوی ویتامین، و پروتئین، در وعده های غذایی خود استفاده کنیم. مخصوصاً ویتامین C که ثابت شده که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند. همچنین نوشیدن آب به مقدار مناسب می تواند باعث دفع سموم از بدن شود. پرهیز از خوردن غذاهای چرب و فست فودها هم به بدن کمک می کند که آمادگی لازم برای مقابله با کرونا را داشته باشد.

۴-ویروس کرونا قابلیت سرایت بسیار بالایی از طریق قطرات تنفسی دارد. بنابراین لازم است که همه افراد هنگام خروج از منزل از ماسک استفاده کنند. و تا بعد از بازگشت به منزل ماسک خود را بر ندارند و آن را لمس نکنند. در صورتی که همه افراد از ماسک استفاده کنند، احتمال ابتلای به ویروس حتی زمانی که در مجاورت فرد بیمار قرار بگیرید، به کمتر از دو درصد کاهش پیدا می کند.

۵-با توجه به اینکه ویروس کرونا تا چند روز روی سطوح باقی می مانند، لازم است که از لمس کردن وسایل عمومی در خارج از منزل خودداری کنیم و در صورتی که مجبور به لمس کردن این اشیاء هستیم، حتماً دست های خود را به مدت حداقل ۲۰ ثانیه با آب و صابون بشوئیم. اگر دسترسی به آب نداریم، ضدعفونی مکرر دست ها با ضدعفونی کننده های حاوی الکل می تواند مفید باشد. همچنین لمس نکردن چشم، بینی و دهان با دست، نکته کلیدی در جلوگیری از سرایت بیماری است.

۶-سطح لباس ها و کفش شما که در خارج از خانه استفاده شده اند، ممکن است که آلوده به ویروس کرونا باشند. لازم است که آن ها را قبل از ورود به منزل ضدعفونی کرده، یا در جای خاصی قرار داده شوند. بلافاصله پس از ورود به منزل، قبل از اینکه با افراد دیگر یا وسایل در تماس باشید، دست های خود را بشوئید. حتی حمام کردن بعد از ورود به منزل می تواند مفید تر باشد.

۷-یکی از مکان هایی که امکان سرایت در آن ها بالاست، فروشگاهها هستند. شما می توانید خرید ها خود را از فروشگاههای اینترنتی تهیه کنید و کالاهای خود را درب منزل تحویل بگیرید. قبل از ورود اجناس به منزل، آن ها را به خوبی ضدعفونی کنید.

۸-وسایل شخصی شما مثل کلید، ساعت مچی، گوشی تلفن همراه، کارت بانکی، و کیف مدارک، و پول نقد، می توانند آلوده بوده و از راههای انتقال ویروس کرونا باشند. بنابراین ضروری است که به صورت مرتب آن ها را با محلول ضدعفونی کننده، پاک کنید.

۹-علائم شایع بیماری کرونا تب، سرفه و تنگی نفس هستند. در صورتی که این علائم را دارید، حتماً به پزشک مراجعه کنید و تست تشخیص این بیماری را انجام دهید. همچنین قرنطینه کردن و فاصله گرفتن از دیگر افراد می تواند به قطع شدن زنجیره انتقال بیماری کمک کند. علائم دیگری که کمتر شایع هستند هم شناسایی شده اند از جمله از دست دادن حس بویایی و چشایی، اسهال و تهوع، قرمز شدن چشم ها، سردرد های شدید که می تواند در تشخیص ابتلا به بیماری مفید باشد.

۱۰-سعی کنید حتی الامکان از مکان های عمومی با فضای بسته فاصله داشته باشید. در محیط کار حتماً ترتیبی اتخاذ کنید تا تهویه مناسب وجود داشته باشد.

۱۱-با توجه به اینکه قطرات تنفسی افراد می توانند تا دو متر پرتاب شوند، حتماً فاصله حداقل دو متری از افراد دیگر را رعایت کنید.

۱۲-تعدادی از افراد بدون داشتن علامت، به بیماری کرونا مبتلا می شوند. و اتفاقاً بیشترین عوامل سرایت بیماری همین افراد هستند. بنابراین به خاطر اینکه شخصی بدون علامت است، بدون رعایت فاصله اجتماعی با او معاشرت نکنید. شاید حتی شما بدون علامت مبتلا باشید و دیگران را آلوده کنید.

۱۳-دوره نهفتگی ویروس کرونا از یک تا چهارده روز است. بنابراین امکان دارد فردی به تازگی آلوده شده باشد و هنوز علائم را بروز نداده. بنابراین اگر به تازگی با فردی که تست کرونای او مثبت شده در تماس بوده اید، حتماً تست بدهید یا سعی کنید مدتی خود را قرنطینه کنید.

۱۴-آمار ابتلای سخت به بیماری کرونا در افراد میانسال و بالای ۶۵ سال بیشتر است. بنابراین لازم است که از پدر و مادرها و بزرگتر های خود مراقبت کنید و اگر ریسک ابتلای بالایی دارید، کمتر با آن ها در تماس باشید. خوشبختانه با رشد تکنولوژی، امکان ارتباطات تصویری از طریق اپلیکیشن های موبایلی فراهم شده است و می توانید بخشی از ارتباطات خود را به این صورت انجام دهید.

۱۵-می توانید در محیط کار به جای جلسات حضوری از جلسات آنلاین استفاده کنید و همچنین افرادی که نیاز ضروری به حضور آن ها نیست، ترغیب کنید که از منزل به صورت دورکاری فعالیت کنند. همچنین دادن پکیج های محافظت بهداشتی به کارمندان و وضع قوانین سختگیرانه در مورد بهداشت شخصی می تواند محیط کار سالم تری را به ارمغان بیاورد.

۱۶-مسافرت های خود را تا حد امکان به بعد از دوران بیماری کرونا موکول کنید. ثابت شده بسیاری از همه گیری ها بر اثر مسافرت ها از شهرهای با شیوع بالا به شهرهای دیگر اتفاق افتاده اند. به عنوان یک عضو با فرهنگ از جامعه بهتر است همه ما به حقوق دیگران احترام بگذاریم.

۱۷-برخی تفریحات در دوران کرونا بسیار پر ریسک هستند. به طور مثال در این دوران رفتن به رستوران، کافی شاپ، سینما، و مراکز خرید با ازدحام بالا، می تواند به سرعت باعث شیوع کرونا شود.

۱۸-از استفاده خودسرانه از دارو ها و مکمل ها خودداری کنید. بهترین راه اطلاع یافتن از بیماری کرونا، سایت اطلاع رسانی سازمان بهداشت جهانی و وزارت بهداشت است. گاهی مصرف افراطی برخی مواد غذایی یا داروها می تواند عوارض جانبی به همراه داشته باشد.

۱۹-در صورتی که بیمار شدید، مسئولانه رفتار کنید و بیماری خود را پنهان نکنید. حتماً زمانی از قرنطینه خارج شوید که تست مجدد کرونا در شما منفی شده باشد یا طبق توصیه پزشک معالج مجاز به حضور در جامعه باشید.

۲۰-در صورت ابتلا به نوع سخت بیماری کرونا، اینکه شخص بتواند بهترین خدمات درمانی را و البته به موقع دریافت کند، می تواند به بهبود سریع تر و کم ریسک تر کمک کند. در این زمینه شرکت بیمه سامان بیمه نامه ای را تدوین کرده است به نام بیمه حوادث کرونا. این بیمه نامه هزینه پزشکی و غرامت روزانه بستری در بیمارستان را پرداخت می کند. شما می توانید برای خرید بیمه کرونا سامان از طریق همین سایت و به صورت آنلاین اقدام نمایید.