آپنه انسدادی خواب (OSA) وضعیتی است که در صورت عدم درمان ، ممکن است منجر به بسیاری از عوارض جانبی شود که از جمله آنها می تواند بیماری قلبی ، افزایش خطر افسردگی ، تمرکز ضعیف ، خواب آلودگی روزانه و تحریک پذیری باشد. OSA به طور معمول با دستگاه فشار مداوم مثبت راه هوایی- سی پپ (CPAP) درمان می شود.

دستگاه های CPAP از طیف گسترده ای از روش ها برخوردار هستند – انواع اصلی آنها ثابت و خودکار هستند. وقتی برای تست خواب تنفسی می روید، یک پزشک متخصص در خواب این نتایج را تفسیر می کند و یک فشار (ثابت) یا محدوده فشار (خودکار سازی) را برای بیماران تنفسی تجویز می کند. هریک از این دستگاه ها لزوماً بهتر از دیگری نیست. همه چیز در مورد یک راه حل منحصر به فرد است که برای شما و مجاری تنفسی شما مناسب است. بیایید کمی بیشتر در مورد معنای واقعی این موضوع صحبت کنیم.

سی پپ ثابت

به طور سنتی دستگاه های سی پپ – CPAP از طریق ماسکی که مخصوص شما در یکی از مکان های ما نصب شده است فشار ثابت را ایجاد می کنند. این فشار بر اساس نتایج مطالعه خواب شما است و توسط دکتر به عنوان یک نسخه فشار مطلوب انتخاب می شود. تا مجاری تنفسی شما را هنگام خواب باز نگه دارد ، بنابراین از هرگونه توقف جلوگیری می کند.

این به نوبه خود باعث افزایش سطح اکسیژن شما می شود نه اینکه باعث آنچه ما  اشباع اکسیژن می نامیم .(وقتی سطح اکسیژن شما به حد خطرناکی سقوط می کند). لاغری در اثر انسداد راه هوایی ایجاد می شود (که در OSA دیده می شود). این مشکل باعث ایجاد استرس بیشتر بر اندام های حیاتی مانند قلب ، مغز ، کبد و کلیه ها می شود. این شما را در معرض خطر بیماری قلبی و حتی سکته قرار می دهد. CPAP با ارائه فشار بهینه راه هوایی برای باز نگه داشتن راه های هوایی مانع این امر می شود. که به نوبه خود گردش اکسیژن را در جریان خون شما حفظ می کند. وقتی برای معاینه به کلینیک تنفسی خواب وارد می شوید ، شما دائما در حال ارزیابی هستید. ارزیابی برای اینکه آیا این فشار ثابت هنوز فشار مطلوب شماست یا خیر و هرگونه تغییر تشخیص داده خواهد شد.

اتو سی پپ

همچنین اتو سی پپ به عنوان APAP ، سی پپ خودکار یا PAP خودکار یا خودتنظیم شناخته می شود . اتو سی پپ محدوده ای از فشار را ارائه می دهد . به دستگاه اجازه می دهد تا در هر زمان مشخص فشار مورد نیاز شما را اندازه گیری کند. این دستگاه ها دارای یک الگوریتم داخلی هستند که تعیین می کند با هر نفس کشیدن چه مقدار فشار برای استنشاق لازم است.  نیازهای فشار شما ممکن است در هر شب ، ساعت یا دقیقه مشخص خواب متفاوت باشد.

طیف گسترده ای از سناریوها وجود دارد که ممکن است در این موارد باشد. وضعیت خواب نمونه بارز ان است. در OSA ، بیماران دچار آپنه هستند (دوره های مختصری که تنفس متوقف می شود). این حالت بیشتر در مواردی اتفاق می افتد که بیمار به پشت بخوابد و این به این دلیل است که وقتی صاف به پشت می خوابیم ، جاذبه زمین را عمل کرده و فک و زبان به طور طبیعی شل می شوند و به عقب می افتند ، انسداد مجاری تنفسی و ایجاد این موارد می شوند.

آپنه

افرادی که از آلرژی فصلی یا شرایط بینی مانند پولیپ رنج می برند نیز ممکن است برای بخشی از شب یا حتی به صورت فصلی به فشارهای بیشتری نیاز داشته باشند. گرفتگی بینی که در اثر سرماخوردگی یا آنفولانزا به وجود می آید نیز می تواند باعث بدتر شدن آپنه در افرادی شود که مبتلا به OSA هستند. اما هنگامی که از خواب بیدار می شوید و بینی خود را منفجر می کنید ، یعنی فشار شما کمتر از نیاز است.

افرادی که نوشیدنی الکلی مصرف می کنند یا قبل از خواب داروهای آرامبخش مصرف می کنند نیز ممکن است به فشارهای بیشتری احتیاج داشته باشند . زیرا الکل و آرام بخش ها به طور کلی باعث آرامش فک و زبان می شوند .همچنین خطر انسداد مجاری تنفسی و آپنه های مرتبط را افزایش می دهند  داروهای بدون نسخه و سرماخوردگی و آنفولانزا نیز ممکن است همین اثر را داشته باشند. در شرایطی از این قبیل ، auto-CPAP اتو سی پپ می تواند فشار مورد نیاز شما را تامین کند.

آیا فایده ای برای دیگری دارد؟

یک بررسی منظم که در Sleep ، یک مجله پزشکی منتشر شده است ، در بیست و چهار آزمایش کارآزمایی تصادفی ، بیمارانی که از سی پپ – CPAP ثابت و افرادی که از auto-CPAP اتو سی پپ استفاده می کنند ، را مقایسه می کند. هر دو روش فشار CPAP بهبودهای مشابهی را در AHI نشان داد .

همچنین مطالعات در مقایسه با CPAP ثابت و تیتراسیون خودکار تفاوت معنی داری در تغییرات فشار خون ، اثرات سو و از همه مهمتر کیفیت زندگی نشان ندادند. در کل ، این به ترجیح و سبک زندگی منحصر به فرد شما و همچنین توصیه های پزشکان بر اساس نتایج مطالعه خواب شما برمی گردد.